4 september 2010

Första mössan ut!

Snart i alla fall. Än så länge behövs det ingen mössa på huvudet när barnen är ute. Dock väldigt kyliga morgnar nu... Brrrr! Men jättefina soliga dagar :D 

Lilla V, som mössan är sydd till, hade ett eget favoritsätt att ha mössan på!


Blev så förvånad att det var sååå lätt att göra ett eget mössmönster. Tog ett block med små rutor, en assiett och en linjal. En höjd på ca 21 cm (inkl 4 cm uppvikningskant) och 20 cm bred. Från 10 cm från nederkanten lade jag assietten och gjorde en båge. Flyttade ut assietten 1 cm åt vänster och gjorde en ny båge från 10 cm strecket och upp till toppen. Gjorde därefter likadant fast åt höger. Nu blev det en ny båge utav alla de här tre.
Från toppen mätte jag jag sedan 4 cm ner. Därefter 1 cm åt höger och 1 cm åt vänster, dvs 2 cm bred kil, ner mot 4 cm-pricken. Sedan lade jag mallen över ett nytt blad, ritade av den och tejpade ihop den i mitten, så att det blev en lång oval. Lade till 1 cm sömsmån runt hela ovalen. Voìla!


Imorgon får jag hålla tungan rätt i mun igen, för då ska storasyster också få en :D

MÖNSTER: Eget
TYG: Rosa pussel från Mjuka Tyger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails